Ramsjgoed is een los-vast collectief dat al ettelijke jaren op eigen houtje theater maakt volgens het credo ‘voor en door jongeren’.
In Scheld’apen gingen ze aan de slag met een tekst van de hand van centrale figuur Leen de Graeve. Een tekst die verschillende thema’s aanraakt zoals de onmogelijkheid om te ontsnappen aan je wortels en het Westerse neokolonialisme. Doorheen hun creatieve proces gaven zij middels gesprekken en improvisaties vorm aan de basistekst. Dit resulteerde in drie voorstellingen in de hangar van Scheld’apen.
Bernard, Cor en Saskia. Twee broers en een zus. Veel familiefeesten.Bernard is bedrijfsleider. Strak in het pak tovert hij met competence en integriteit op de werkvloer. Cor is een piekeraar, de idealist die wel wikt maar niet weegt.Saskia is op zoek. Hopeloos in de hoop dat toch niet alles vast zit.Happy Day is hardnekkig een dag als een ander.
Happy Day vertelt over 100 jaar geleden, toen Leopold II werkte aan een “realistisch” arbeidsplan voor werknemers in de Kongo. En over nieuwe arbeidsethiek. Hoe het één een vervormde herhaling is van het ander. Over hoe Kongo en China evenveel letters tellen.
Happy Day peutert in de liefde. Spreekt van bloed dat geen verwantschap is. En van liefde die niet overdondert.
Maar ’t zegt ook iets over jezelf en je ouders. Hoe je onherroepelijk uit hetzelfde hout gesneden bent, geen ontkomen aan. Happy Day is de mens die altijd opnieuw zijn eigen fouten heruitvindt. We kunnen hier van een systeemfout spreken.
VAN: Leen De Graeve. MET: Tina Ameel, Yannick Bochem, Sarah Demoen, Gideon Hakker en Pieter Willems. SCENOGRAFIE: Leentje Vandenbussche. KOSTUUMS/VLIEGEN: Nikè Moens PRODCUTIELEIDING: Ine van Baelen TECHNIEK: Joé AgemansMET STEUN VAN: Scheld'apen, provincie Antwerpen, Stad Antwerpen